Haven010 - Michaël De Cock : Nederlandse Première

Datum: 03/08/12 22:00 - Voorstelling

Een nieuwe toneeltekst van Michaël De Cock

Dat meerstemmigheid meer is dan fraaie samenzang bewijst de muzikale docutheater-locatievoorstelling HAVEN 010 van het Vlaamse gelegenheidsverbond WALPURGIS & 'T ARSENAAL. Mourad, een Algerijn zonder papieren, ontmoet er de gefrustreerde vrachtwagenchauffeur Erik. De twee zwervende zielen raken aan de praat, bespreken hun wereld, hoe die is en (vooral) zou moeten zijn - met in hun kielzog vijf muzikanten die de wrange pijnpunten waarover zij zwijgen, muzikaal toelichten. En een confronterende apotheose met een koor van lotgenoten: asielzoekers uit twintig verschillende landen. ‘Ach, wie flüchtig, ach, wie nichtig is der Menschen Leben’.

Schemering, de haven. Buiten onze aangename comfortzone, voorbij de rafelranden van onze welvaart, voltrekt zich de slepende speurtocht van de krabbelaars zonder papieren, van de gelukszoekers met foute geboortegrond. Hongerend naar een fractie van voorspoed stuiten ze op bureaucraten en xenofoben, botsen ze op verdragen en quota. In HAVEN 010 dwalen we even mee. Met Mourad, op weg naar Oostende voor een oversteek naar zijn beloofde land: Engeland. En met Erik, de ontgoochelde trucker die - weliswaar mét werk en de juiste papieren - net zo doolt, van parking naar parking. Twee ontheemde mannen, op zoek naar het geluk. “Misschien zijn mensen als water. Ge kunt ze tegenhouden, omleiden, de andere kant opsturen, en zelfs heel even halt toe roepen. Maar ge kunt ze nooit helemaal stoppen of controleren.”

“Geëngageerd theater zonder effectbejag. Actualiteit zonder pathos. Ruud Gielens als chauffeur en Mourade Zeguendi als Mourad versterken elkaars twijfels; hoe oprecht is een illegaal? Met welke bedoelingen sluit hij vriendschap? Wat de woorden niet onthullen, doet de muziek.HAVEN 010 krijgt een meeslepende begeleiding door leden van WALPURGIS. Zangeres Judith Vindevogel zet Zeerover Jenny uit de Dreigroschenoper in als traît d'union tussen de westerse en Arabische cultuur. De klankwereld die ontstaat met instrumenten als accordeon, viool en klarinet is dreigend en gruizig, alsof de havengeluiden keihard versterkt worden, tot het angstaanjagende aan toe.” (NRC Handelsblad)

Bron : Theaterfestival 's Hertogenbosch